سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوست داری بیاتو

اگر پهباد ساقط شده در ایران دست چین و روسیه بیفتد...

 
آمریکا نگران است هواپیمای ساقط شده پهپاد، از سوی ایران به دست چین یا روسیه بیافتد، آنچه که به گفته روزنامه لس آنجلس تایمز، می تواند برای این دو کشور معدن طلا به حساب آید.
 

                                                     
هواپیمای بدون سرنشین رادار گریزی که در ایران به زمین نشست، به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، در حال انجام ماموریتی برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بوده و دارای فناوری پیشرفته نظارتی است.


نام این هواپیما که به "پهپاد" معروف است، از حروف اول پرنده هدایت پذیر از راه دور گرفته شده است.
مشخص نیست که ماموریت این پهپاد در ایران بوده یا بر اثر نقص فنی به طور تصادفی در این کشور سرگردان شده است.


سیستم های پیچیده کامپیوتری هواپیمای نظارتی آر کیو 170 با موتور جت و بال های خفاشی ؛ این هواپیما را قادر می سازد بدون اینکه مورد شناسایی قرار بگیرد؛ به قلمرو دشمن نفوذ عمیق کند. قابلیت هایی که در جریان عملیات حمله به محل سکونت اسامه بن لادن در پاکستان نشان داده شد.


با وجود اینکه بیشتر قابلیت های این پهپاد محرمانه باقی مانده است اما گفته می شود این هواپیما به واسطه دوربین ها و سنسورهای پیشرفته خود می تواند مکالمات تلفنی را در حالی که در آسمان در حال پرواز است شنود کند و همچنین گازهای شیمیایی را که از یک آزمایشگاه زیرزمینی هسته ای بیرون می آیند تشخیص دهد.


یک مقام دیگر آمریکا که به اطلاعات محرمانه دسترسی دارد؛ به شرط فاش نشدن نام خود اظهار داشت که از دست دادن این پهپاد یک شکست امنیتی بزرگ است.


پنتاگون قیمت ؛ اندازه و سرعت این پهپاد را فاش نساخته است، اما تایید کرده است که این پهپاد ممکن است اکنون در دست ایران باشد.


"جان کربی"، سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت :


" ما هرگاه که یک هواپیما را چه با سرنشین و چه بدون سرنشین از دست می دهیم ؛ مخصوصا در جایی که دیگر قادر به پس گرفتن آن نیستیم ؛ نگران می شویم".


پیتر دبلیو سینگر، نویسنده کتابی در مورد جنگ روباتیک می گوید، این پهپاد دارای سیستم های متنوعی است که چندان سودی به ایران نمی رساند، اما برای هم پیمانان این کشور مانند چین و روسیه یک معدن طلا به شمار می رود.

یک مقام دیگر آمریکایی گفته است: اگر ایرانی ها حتی بدانند که چطور باید این پهپاد را از طریق پارازیت الکترونیکی یا یک حمله سایبری به زمین نشانده باشند، من شگفت زده می شوم.


جان بامگارنر رئیس فنی واحد عواقب سایبری آمریکا که یک سازمان مستقل و غیرانتفاعی است ؛ در این رابطه گفت : محتمل ترین دلیلی که این پهپاد از سیستم خودتخریبی استفاده نکرده و به پایگاه خود هم بازنگشته این است که دچار نقص فنی شده بود.


وی افزود: این به این معنی است که ایرانی ها توده ای از یک هواپیمای تخریب شده را در دست دارند و نمی توانند از فناوری آن چندان بهره برداری کنند .

 

پیشتر، اداره ارتباطات و اطلاع رسانی ستاد کل نیروهای مسلح در اطلاعیه ای اعلام کرد : یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکایی در شرق کشور در حوالی شهر کاشمر  به دست نیروهای مسلح ایران سرنگون شد .

اداره ارتباطات و اطلاع رسانی ستاد کل نیروهای مسلح در این اطلاعیه اعلام کرد : "با کنترل مناسب فضای کشور و تسلط اطلاعاتی نیروهای مسلح ، واحدهای جنگ الکترونیکی و پدافند هوایی موفق شدند با اقدامات عملیاتی خود یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکایی از نوع "RQ170" را که به طور محدود به مناطق مرزی شرق کشور تجاوز کرده بود ، کشف و از کنترل متجاوزین خارج ساخته و آن را با اندک خسارتی کنترل کرده و در اختیار بگیرند".

کارشناسان نظامی معتقدند با توجه به فناوری پیچیده و انحصاری هواپیمای rq170 کشورهای رقیب آمریکا از جمله روسیه و چین، به دنبال لاشه این هواپیما، برای دست رسی به این فناورری منحصر به فرد هستند.

 

برخی کارشناسان هم معتقدند ممکن است این هواپیمای جاسوسی اسب تراوا باشد که آمریکائیها بخواهند از طریق طعمه قرار دادن آن به دستگاههای امنیتی ایران نفوذ کنند.



Weblog Themes By Pichak

<< مطالب جدیدتر ........ مطالب قدیمی‌تر >>

درباره وبلاگ


سلام من احمد رضایی ام دوست دارم با دوست تو که دوست داره با دوست من دوست باشه دوست نباشم

پیوندهای روزانه

  • شهر قشنگ
  • خسوف